آرشیو اردیبهشت ماه 1401

هرآنچه که وظیفه یک وکیل است

انتخاب بهترین وکیل

۹ بازديد
معیارهای انتخاب بهترین وکیل دادگستری
وکیل وکیلی است که از طرف ما به کلیه امور قضایی از قبیل حقوقی و کیفری و امور اداری غیر قضایی رسیدگی می کند. در هر موردی که برای شخص پیش می آید اولین سوالی که برای انتخاب وکیل برای او پیش می آید این است که بهترین وکیل برای قاضی او چیست؟ همه وکلا در زمینه کاری خود خوب و عالی هستند. اما قبل از انتخاب یک وکیل خوب باید صلاحیت پرونده خود را در نظر بگیریم. این که پرونده حقوقی یا کیفری باشد در انتخاب وکیل بسیار مهم است. بنابراین اولین ملاک این است که اگر پرونده شخص مربوط به امور حقوقی است، وکیل متخصص در امور حقوقی انتخاب شود و اگر مسائل حقوقی فرد مربوط به امور کیفری است، باید از وکیل متخصص در این زمینه کمک گرفت. امور جنایی
 
دومین معیار برای انتخاب وکیل خوب در امور قضایی، کمک به وکیل متخصص است. در این متن عنوان شد که وکیل در امور حقوقی و کیفری حوزه کاری متفاوتی دارد و بهتر است از وکیل متخصص در امور حقوقی و کیفری کمک بگیرید. مثلاً در امور حقوقی از وکیل شرکتی یا وکیل ملکی مذکور در این ماده استفاده شود. وکیل شرکتی نسبت به وکیل ملکی اطلاعات کامل تری در مورد امور شرکتی دارد یا وکیل ملکی نسبت به وکیل چک و سفته اطلاعات کامل تری در مورد املاک دارد.
 
سومین معیار برای انتخاب بهترین وکیل، انتخاب وکیل در شهر و کشور محل سکونت شماست. اگر ساکن تهران است بهتر است از وکلای مجرب در آن شهر به عنوان نماینده حقوقی کمک بگیرید. داشتن وکیل در شهری غیر از شهر خود اشتباه است. قانون اساسی در همه کشورها از نظر شکل و ماهیت یکسان است اما در مواردی قاضی بر اساس مناسبات و فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی شهر حکم صادر می کند. و قضات آن شهر. یا در صورت نیاز در کمترین زمان به وکیل دسترسی داشته باشید. بنابراین سومین معیار بهترین وکیل، وکیل شهر محل سکونت موکل است.
 
چهارمین و آخرین معیار برای انتخاب بهترین وکیل که بعضاً به نسبت بار حقوقی آن اصلاً مهم نیست، بحث مالی و هزینه وکالت است. گاهی اوقات یک موضوع حقوقی یا کیفری برای یک فرد از نظر مالی یا اجتماعی آنقدر مهم است که جنبه هزینه را نادیده می گیرد. اما وکیلی که هزینه وکالت و مشاوره او با بودجه شخص سازگاری دارد در انتخاب او تاثیر دارد.

فرق وکیل حقوقی و کیفری

۵ بازديد
تفاوت وکیل حقوقی با وکیل کیفری چیست؟
همانطور که می دانید در پرونده های قضایی دو نوع دعوا وجود دارد. دعوا و دعاوی کیفری دو نوع موضوع قضایی هستند که در امور فضایی همه کشورها مشترک است. هر یک از این ادعاها سلسله مراتبی دارد که دانش و مهارت خاص خود را می طلبد. این دانش و مهارت در توانایی های یک وکیل است. مسائل حقوقی همان مسائل مدنی است که وکیل متخصص در امور حقوقی به آن می پردازد و در این زمینه مهارت کافی دارد. هر یک از انواع دعوی دارای زیرشاخه های مختلفی است که شامل مسائل فضایی و حقوقی می شود. همچنین برای هر یک از این موضوعات، یعنی کیفری و حقوقی، شعب ویژه ای وجود دارد. همانطور که دعوا در میدان انجام می شود و به گونه ای متفاوت رسیدگی می شود، وکلای آن نیز چنین هستند.
 
 وکلایی که در زمینه دعاوی کار می کنند وکلای حقوقی و وکلای مدافعی که در دعاوی کیفری فعالیت می کنند وکیل کیفری نامیده می شوند. دامنه وسیعی از دعاوی حقوقی وجود دارد، اما برای توضیح کاملتر؛ وقتی دعوی در دادگاه اقامه می شود و قاضی تصمیم می گیرد که به یک طرف دعوا حق بدهد و برای طرف دیگر مجازات یا مجازاتی در نظر گرفته نشده باشد، دعوی نامیده می شود. وکیل وکیل مدافعی است که سعی می کند حقی را برای موکل خود در قبال حکم صادره از سوی قاضی اجرا کند. اما در بحث تامین اجتماعی و حفظ منافع افراد جامعه مسائل و دعاوی کیفری مطرح می شود و فردی که به عنوان محکوم شناخته می شود مجازاتی دارد که حتی ممکن است منجر به اعدام متهم شود. حیطه کاری وکیل کیفری دفاع از طرفین دعوی است و بسیار حساس است

چرا به وکیل نیاز داریم؟

۵ بازديد
نیاز به وکیل در امور حقوقی و قضایی
چرا به وکیل نیاز داریم؟ چرا در امور حقوقی به کمک وکیل نیاز داریم؟ در دنیای امروز تعاملات و روابط اجتماعی به حدی افزایش یافته است که افراد جامعه خود به خود دچار اختلافاتی می شوند که باید توسط یک نهاد قانونی به آن رسیدگی شود. در موضوعات حقوق عمومی و حقوق خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی ممکن است به دنبال ایجاد حقوق در جامعه باشند. البته نیاز به وکیل در این مورد به معنای برقراری حقوق خصوصی است. حل اختلاف و روند و نحوه حل و فصل اختلافات و مشکلات مطابق قانون اساسی کشور انجام می شود. هر کشوری قوانین خاص خود را دارد و این قوانین در چندین کتاب نوشته شده است و هر موضوع حقوقی چندین کتاب قطور دارد. آیا هر فرد عادی می تواند برای کسب دانش حقوقی یا بیان مفهوم و مفهوم حقوقی خود با کمک قانون اساسی این کتاب ها را مطالعه کند؟ قطعا نه.
 
در هر علمی افرادی هستند که فارغ التحصیل آن علم هستند و تخصص های مربوط به آن علم را دریافت می کنند. فقه نیز یکی از این علوم است که افراد خواهان این علم را تربیت می کند. آنها قانون اساسی را مطالعه می کنند، با زبان حقوقی آشنا می شوند و در نهایت مهارت و دانش حقوقی کسب می کنند. همانطور که برای معالجه بیماری خاصی به پزشک مراجعه می شود، برای حل و فصل اختلافات طبق قانون باید با وکیل مشورت شود. هیچکس نمی تواند بیماری را با خوددرمانی شکست دهد، پس به قول معروف کار را به متخصص بسپارید، کار حقوقی را باید به وکیل ناقض قانون اساسی کشور سپرد. درک اصطلاحات حقوقی گاهی دشوار است، اما وکلا یا وکلا به خوبی به آنها مسلط هستند. ممکن است کسانی با زبان حقوقی آشنا باشند یا به دلیل مطالعات گسترده در این زمینه و یا به دلیل تکرار مکرر در امور قضایی با قانون اساسی آشنا شده باشند. اما زمانی که حق اعاده و اقدام قانونی در امور مختلف زندگی خود را نداشته باشد. پس اینجا هم نیاز به وکیل است. رسیدگی های قضایی گاه بسیار پیچیده و زمان بر است و گاه نیاز به آشنایی با دادگاه و کارکنان آن برای رسیدگی دارد. بنابراین باز هم نیاز به وکیل بیش از پیش احساس می شود. پس چرا برای پاسخ به سوال به وکیل نیاز داریم؟ باید بگوییم که به یک وکیل نیاز داریم زیرا دانش و مهارت های حقوقی او ما را در رسیدن به حق یاری می کند

انواع تخصص وکالت

۵ بازديد
انواع تخصص وکالت
بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی استفاده از وکیل متخصص در این امور را ذکر کرده اند. منظور از وکیل متخصص چیست؟ وکیل به نام وکیل متخصص چیست؟ وکیل کسی است که در دانش حقوقی و در بیان قانون مهارت داشته باشد. اما وکیلی که در سایر امور نسبت به سایر مسائل حقوقی و قضایی دارای تخصص و تجربه بیشتری باشد، وکیل متخصص نامیده می شود. مثلاً وکیل متخصص در امور تجاری یا وکیل متخصص در امور کیفری. اما انواع وکلای متخصص و یا تخصص وکلا چیست؟ این تقسیم بندی به شرح زیر است.
 
وکیل خانواده؛ وکیل خانواده معنای عام تری نسبت به نام او دارد و به کلیه وکلایی که در امور مختلف در دادگستری به حقوق موکل خود رسیدگی می کنند و از مسائل مختلف خانواده نیز مطلع هستند وکیل خانواده نامیده می شوند.
 
وکیل مهاجرت؛ با گسترش مهاجرت نیاز به وکیل مهاجرت بیش از پیش ضروری شده است. وکیلی که اطلاعات حقوقی کافی و قابل قبولی در زمینه مهاجرت و شهروندی داشته باشد و از حقوق مهاجران در کشور مقصد و مقیم دفاع کند، نیاز به تخصص حقوقی در امر مهاجرت دارد.
 
وکیل ملکی؛ وکیل ملکی یکی از وکلایی است که در امور قضایی و حقوقی بسیار فعال است. وکیلی که از مسائل عقیم و غیر عقیم املاک مطلع باشد، وکیل مدنی خبره نامیده می شود.
 
وکیل شرکتی؛ هر شرکت تجاری مانند; تعاونی ها و شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های غیر تجاری مانند; شرکت سهامی عام به وکیل متخصص جهت شرکت ها نیازمند است. وکیلی که اطلاعات کافی در این امور داشته باشد و بتواند در پیشبرد اهداف حقوقی شرکت ها موثر باشد.
 
وکیل قراردادی؛ روزانه هزاران قرارداد بین اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می شود. وکیلی که به انواع قراردادها واقف است و از چند و چون قراردادها آگاه است وکیلی متخصص در قراردادها.
 
وکیل چک و سفته; وکیلی که از کلیه امور مربوط به چک و سفته مطلع باشد و از تمام جزئیات این امور مطلع باشد، وکیل متخصص در این امر است. وکیل چک و سفته باید از کلیه مسائل مربوط به چک های صادره از سوی بانک ها و سفته ها و امور مربوط به عدم پرداخت چک، ظهرنویسان چک و وظایف و حقوق آنها، درخواست سفته و حقوق مربوطه، مطلع باشد. کافی و ضروری است

انواع حقوق و نقش وکیل در دیوان عدالت

۵ بازديد
انواع حقوق
 
همانطور که گفته شد وکیل مدافع حقوق افراد جامعه است. اما منظور از حقوق چیست؟ قانون چگونه توسط قانون تعریف شده است؟ انواع حقوقی که جامعه را در بر می گیرد چیست؟ خب باید بگوییم که ما در مسائل حقوقی و جامعه دو نوع حق داریم که در ادامه به آن می پردازیم و در متن به سوالات دیگر پاسخ داده می شود.
 
حقوق عمومی؛ حقوق عمومی قانونی است که قانونگذار آن را تعریف و تصریح کرده است و تکالیف و قواعدی است که بر روابط مردم و دولت و کارگزاران حکومت حاکم است. و این قواعد شامل تعهدات مردم نسبت به دولت و کارگزاران و بالعکس است. اگر مردم یک جامعه از عملکرد یک نهاد یا دستگاه دولتی ناراضی باشند، موضوع حقوق عمومی مطرح می شود. بنابراین هر حکومتی که برای مردم خود متعهد به کاری باشد، برحسب قانون عمومی تفسیر می شود.
 
حقوق خصوصی؛ حقوق خصوصی حقی است که در بین افراد یک جامعه وجود دارد و روابط افراد جامعه با یکدیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. هر آنچه در جامعه به عنوان مسائل و مشکلات قضایی مطرح می شود، مربوط به اختیارات حقوق خصوصی است. بر اساس این حقوق، همه افراد جامعه موظف به رعایت قانون و مقررات نسبت به یکدیگر هستند.
 
بررسی این دو مفهوم و بیان آنها در موضوع مشاوره حقوقی حائز اهمیت است. زیرا وقتی در تعریف وکیل مدافع حقوق می گوییم منظور از حقوق چیست و حقوق کدام است. بنابراین برای همه مهم است که بدانند چه حقوقی در جامعه دارند. حقوقی که با آحاد جامعه در تعارض است و حقوقی که مربوط به حکومت و حاکمیت کشور است حق تک تک افراد جامعه است.
 
نقش وکیل در دیوان عدالت چیست؟
در متن فوق بیان کردیم که یکی از حقوق افراد جامعه مربوط به حقوق عمومی است که مربوط به حقوق مردم نسبت به حکومت و کارگزاران آن است و بالعکس حقوق دولت و کارگزاران نسبت به مردم قانون اساسی 173 جمهوری اسلامی ایران به منظور رسیدگی به اعتراضات و شکایات آحاد جامعه و تنظیم آن شکایات از واحدها یا مأموران یا مقررات دولتی و احقاق حقوق آنها، دادگاهی به نام دیوان عدالت ملی. تاسیس شده است. وکیل دیوان عدالت طبق قانون دارای اختیارات و حدود خاصی است. وظیفه اصلی این دادگاه رسیدگی به شکایات مردمی است. برای آشنایی بیشتر با وکیل دیوان عدالت به تعریف آن در سایت های اینترنتی مراجعه کنید

تعهدات وکیل و موکل

۴ بازديد
تعهدات وکیل حقوقی در قبال موکل خود
در خصوص تعهدات وکیل حقوقی در قبال موکل خود اختیاراتی وجود دارد که در قرارداد وکالت مشخص و تعیین شده است. سردفتر وکالتنامه ای با ذکر حدود اختیارات وکیل صادر می کند. بر اساس این وکالت، موکل می تواند برای وکیل اختیاراتی را مشخص کند و بر اساس آن وکیل نماینده او در این امور است. بنابراین بدیهی است که تعهدات وکیل در همان اختیاراتی است که موکل به او داده است.
تعهدات موکل نسبت به وکیل
همانطور که در ماده فوق بیان کردیم وکیل حقوقی در قبال موکل خود دارای یکسری وظایف و تکالیف می باشد که طبق وکالتنامه بر عهده وی می باشد. قبلاً گفتیم که وکالت نوعی عقد رسمی است. در هر قراردادی، دو طرف به عنوان طرفین قرارداد شناخته می شوند که در قبال یکدیگر مسئول ایفای تعهدات هستند. اما تعهدات موکل در قبال وکیل چیست؟ طبق ماده 674 تا 677 قانون مدنی تعهدات موکل بیان شده است. موکل باید طبق قرارداد وکالتنامه عمل کند و کلیه هزینه های وکالت و هزینه های انجام شده برای اهداف موکل را بپردازد. اگر وکیل کاری را انجام داده باشد که در اختیار او نبوده است، موکل هیچ تعهدی به آن ندارد

وکلای مختلف در هر زمینه

۵ بازديد
وکیل حقوقی سازمانی;
قانون به کارکنان دولت در حمایت حقوقی نیروهای مسلح و کارکنان دولت کمک حقوقی می دهد تا در صورت مواجهه با مشکل در امور قضایی از وکیل سازمانی کمک بگیرند. در صورتی که کارمند لشکری ​​یا کشوری در خدمت خود مشکلی داشته باشد، سازمان یا دفتری که در آن مشغول به کار است موظف است وکلای متخصص وی را در اختیار وی قرار دهد تا از حقوق وی تخلفی صورت نگیرد، به این وکیل، وکیل سازمانی می گویند.
 
وکیل کارآموز
وکیل کارآموز به شخصی گفته می شود که پس از قبولی در آزمون مهم وکالت باید برای مدتی زیر نظر وکیل پایه یک کارآموز کار کند. سرپرست او پرونده های سبکی را برای او فراهم می کند. چنین وکلایی را وکیل کارآموز می نامند.
 
وکیل تصادفی
 وکیل معمولی کسی است که فارغ التحصیل حقوق باشد اما نه در آزمون وکالت و نه در دوره کارآموزی قبول نشده باشد. اما او به عنوان یک وکیل به طور اتفاقی برای دفاع از حقوق خانواده و نزدیکانش وارد پرونده های قضایی می شود. با اخذ مجوز و پرداخت هزینه های معمول می تواند برای دفاع از بستگان خود فعالیت کند.
 
وکیل حقوقی قوه قضائیه
در راستای اجرای قانون 5 ساله سوم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، افرادی که پروانه وکالت را از مرکز کارشناسان قوه قضائیه اخذ کرده اند، وکیل دادگستری نامیده می شوند که یکی از وکیل دادگستری است. انواع مهم وکلا
 
وکیل حقوقی جانبازان
  1. وکیل یا وکیل جانباز حقوقی به کسی گفته می شود که برای دفاع از ایثارگران و بسیج در امور قضایی دخالت می کند. این افراد که از دفاتر پشتیبانی قضایی مجوز دریافت کرده اند به عنوان وکیل یا مدافع حقوقی در راستای حمایت از بسیجیان و ایثارگران فعالیت می کنند.

انواع وکلا در انتخاب

۵ بازديد
انواع وکلا در نحوه انتخاب
همه افراد جامعه برای رسیدن به اهداف و حقوق خود نیاز به دفاع، راهنمایی و مشاوره وکیل دارند. بنابراین انسان در تمامی امور قضایی و امور اداری نیازمند نماینده قانونی است که واسطه و نماینده او در انجام امور باشد. اما برخی افراد به دلایل مالی یا دلایل دیگر از استخدام وکیل خودداری می کنند. طبق قانون آیین دادرسی کلیه کسانی که در امور قضایی مشکل دارند باید از مشاوره و راهنمایی وکیل بهره مند شده و در این مراجع قضایی وکالت داشته باشند. در این راستا قانونگذار قوانینی را پیشنهاد و به ثبت رسانده است که همه افراد از این حق و خدمت برخوردار شوند. در این راستا نوع وکیل انتخابی به چند دسته تقسیم می شود.
 
وکیل منتخب؛
وکیل منتخب همانطور که از نامش پیداست وکیلی است که شخصاً وکیل مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از تنظیم وکالتنامه رسماً نماینده قانونی وی محسوب می شود.
وکیل شغلی؛
وکیل تسخیری وکیلی است که در امور کیفری فعالیت می کند. در برخی موارد، شخص در دادگاه به دلیل مشکلات مالی قادر به انتخاب وکیل برای دفاع از حقوق خود نیست. گفتن.
 
دستیار وکیل؛
 
وکیل کمکی وکیلی است که توسط قوه قضائیه از بین وکلای دادگستری برای وکالت رایگان شخصی که در دادگستری پرونده دارد انتخاب می شود. تفاوت با وکیل تسخیری این است که وکیل تسخیری فقط در امور کیفری وکالت می کند. اما وکیل در امور مدنی وظایف خود را دارد. به این وکیل وکیل گفته می شود.

انواع وکلای حقوقی

۵ بازديد
وکیل ضمانت حقوقی
وکیل به موجب قراردادی به نام وکالت، وکالت شخصی را در امور حقوقی به عهده می گیرد. حدود اختیارات وکیل نسبت به موکل خود در قرارداد یا وکالتنامه مشخص شده است. وکیل هم نماینده شخص و هم واسطه او در انجام وظایفی است که در اختیارات انحصاری او تعیین شده است. زمانی که وکالت نامه ای بین موکل و وکیل تنظیم می شود، وظایف هر دو طرف به طور کامل مشخص می شود. قبلا گفتیم؛ وظیفه وکیل احقاق حقوق موکل و نماینده و میانجی او در کلیه امور است. اما موکل نیز نسبت به این وکالت وظایفی در قبال وکیل خود دارد که باید به آن پایبند باشد. وکالتنامه ای که بین آنها تنظیم می شود یکی از رایج ترین و معتبرترین عقود و قراردادهایی است که در تمامی جوامع و اذهان جامعه مطرح است. بنابراین تنظیم وکالت اولین قدم در انجام هرگونه فعالیت حقوقی بین وکیل و موکل می باشد.
انواع وکلای حقوقی
منظور از انواع وکلای حقوقی عبارت است از; گاهی در دادگاه عبارت وکیل پایه یک دادگستری را می شنویم یا در جاهایی عبارت وکیل مدنی را می شنویم. گاهی اوقات یک وکیل توسط یک نفر برای دیگری استخدام می شود. اما بیشتر انواع وکلا، منظور ما وکیلی است که داریم. هدف ما کمک گرفتن از وکیل منتخب برای امور قضایی است یا غیر قضایی ؟؟ یا امور اداری مثل مسائل روزمره؟! یا وکیلی که برای مسائل حقوقی و غیر فضایی توسط شخص دیگری استخدام می شود که خودش قادر به گرفتن وکیل نیست؟ مثلاً فردی در زندان است و برای برخی کارها نیاز به نماینده قانونی دارد. بنابراین در این مورد ما سه نوع وکیل داریم که به شرح زیر است.
 
وکیل؛ وکیلی که تحصیلات عالی و دانشگاهی خود را در رشته های علوم پایه، فقه و حقوق و در آزمون وکالت به پایان رسانده است، در بین شرکت کنندگان در این آزمون رتبه بالایی کسب کرده است. این وکلا پس از پایان دوره کارآموزی پروانه کسب دریافت کرده و آماده ارائه خدمات حقوقی به جامعه خواهند بود. وکلای پایه یک دادگستری از وکلای درجه یک جامعه حقوقی هستند و بسیار قانونمند هستند.
 
وکیل مدنی؛ همه برای انجام امور اداری و حقوقی به وکیل مدنی نیاز دارند. وکیل مدنی و موکل برای تنظیم وکالتنامه و تنظیم و تنظیم وکالتنامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنند که به موجب آن وکیل نماینده قانونی شخص در امور مشخص شده است.
 
وکیل با میانجی؛ مواقعی پیش می آید که فردی برای دفاع از حقوق خود به وکیل نیاز دارد، اما به دلایلی توان خرید وکیل را ندارد. در نتیجه شخصی را به عنوان واسطه تعیین می کند تا با وکیل مشورت کند و قرارداد وکالت تنظیم کند. به این نوع وکیل که توسط شخص دیگری استخدام می شود وکیل واسطه می گویند.
 
کلیه وکلا از وکلای رسمی قوه قضائیه هستند

وکلای حقوقی در تهران

۵ بازديد
وکیل حقوقی در تهران
به شخصی که وکالت شخص حقیقی یا حقوقی در امور حقوقی را بر عهده دارد و در مراجع مختلف اعم از قضایی و غیر قضایی فعالیت می کند، وکیل حقوقی نامیده می شود. کلمه وکیل در لغت نامه دهخدا به معنای کارگر و تعیین شغل به او است. بر اساس این تعریف، وکیل نماینده و قائم مقام است. به طور کلی وکیل به معنای نماینده، وکیل، وکیل، مدافع و قیم است. یک وکیل از طرف شخصی برای احقاق حقوق خود به نام موکل مأمور می شود.
 
وکیل تهران
وکیل دادگستری از طرف موکل مأمور انجام فعالیت های حقوقی در مراجع قضایی یا غیر فضایی برای مقاصد و حقوق می شود و نماینده و مشاور وی در این مراجع شناخته می شود. طبق قانون مدنی هرگونه اقدام وکیل به تشخیص موکل او است. در نتیجه نقش وکیل بسیار مهم و سنگین است. حقوق بسیاری از مردم ممکن است نادیده گرفته شود، صرفاً به این دلیل که وکیل او در اظهارات یا دفاعیات خود به خوبی عمل نکرده است. همچنین در تعریف وکیل حقوقی باید گفت به شخصی که به زبان حقوقی کشور خود مسلط باشد و دارای تحصیلات عالی در زمینه حقوق باشد وکیل گفته می شود. حداقل این تحصیلات لیسانس دانشگاه است.
 
یک وکیل به عنوان نماینده قانونی از حقوق افراد به زبان قانونی خود دفاع خواهد کرد. امروزه نیاز به وکیلی است که همواره حامی و مشاور افراد در تمامی امور قضایی و حقوقی باشد. مسائل حقوقی مسائلی کلی است که همه مسائل را در بر می گیرد. مشاوره وکیل بر اساس نوع موضوع، نیاز به تخصص در آن امر حقوقی یا مکانی است. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان وکالت در موضوعات مختلف تخصصی شده است، اما در ایران هنوز به طور رسمی این اتفاق نیفتاده است. به عنوان مثال، یک وکیل متخصص در امور بازرگانی فقط به موکلان خود در زمینه تجارت مشاوره می دهد